8 Mayıs 2014 Perşembe

%100 Türk Sermayeli Sosyal Medya Siteleri

Şimdi düşünüyorum da bundan 10 sene öncesinde birine “sosyal medya” deseniz; “küfür ediyor kesin bu bana” diye dayak yerdiniz. Aradan ne geldi, ne geçti bilinmez ama sosyal medya denilen olgu hayatımıza öyle bir girdi ki; artık onsuz nefes alamaz hale geldik. Keza internetin hayatımıza girişi de bu şekilde olmuştu ancak sosyal medya siteleri internete göre çok daha hızlı popüler oldu ve yaygınlaştı.

Hep kendi kendime düşünürdüm, biz neden yabancı sosyal medya sitelerine giriyoruz, neden onlara para kazandırıyoruz, acaba bu siteleri yapması çok mu zor diye. Örneğin Twitter! Dünyanın en basit sitesi gibi duran bir siteyi acaba bir Türk klonlayamaz mıydı? Veya klonlarsa insanlar o siteyi de aynı Twitter gibi benimser miydi? Kafamda sosyal medya siteleri ile alakalı hep bu tarz sorular vardı ki, bunlar hala geçmişte değil.

Neyse ki bunları düşünen sadece ben değilmişim. Özellikle 2013 senesinin sonlarına doğru ülkemizde kayda değer sosyal medya siteleri açılmaya başlandı. Bu sitelere girdiğiniz de; yahu bu twitter’ın aynısı, yahu bu friendfeed’in facebook’un aynısı demenize gerek yok! Zaten sosyal medya denilen şey tamamıyla birbirinin aynısıdır. Bana göre önemli olan bu sitelerin tamamının %100 Türk Sermayesi ile yapılmış olmasıdır. Sırf bu bile, bizlerin bu sitelere destek vermesi için bir nedendir!

Aşağıya en beğendiğim Türk sosyal medya sitesinden başlayarak, web üzerinde bulduğum siteleri sıralıyorum;

Quup



En beğendiğim Türk Sosyal Medya Sitesi! Az biraz Twitter, Az biraz FriendFeed havası var. Ancak kesinlikle orijinal bir site! Siteyi orijinal yapan ise içerisindeki quup fanatiği kitle. Oldukça kaliteli insanlar var. Ve tahmin edeceğinizden çok daha aktif bir yer. Çekinceli olarak girdiğim bu sitede birçok kaliteli insan, paylaşım gördüm. Yavaş yavaş alışmaya da başladım. Artık sabahları bilgisayarın başına oturduğumda kesinlikle quup’a da bir göz atıyorum. Quup hakkında gördüğüm en büyük eksik ise; sitede yapılan paylaşımların web sitelerine yerleştirilemiyor oluşu. Aslında çok basit bir işlem bu, sanırım site yönetimi kısa sürede bu özelliği de aktif eder ve insanlar quup’ta paylaştıklarını kendi bloglarına da yerleştirebilirler. Kullanmayanlara quup’u kesinlikle tavsiye ederim.

Quup profilim: http://quup.com/altaybilgin

Mergeen



Bu projede oldukça güzel. Twitter’a çok benziyor ama aynı değil. Sitenin gelirleri, kullanıcılara içerideki bir sistem ile paylaştırılıyor. Yani sizin mergeen hesabınız ne kadar aktif olursa, hesabınızda kullanılan reklamların gösterim sayısı o kadar artacak ve kazandığınız parada o denli artacak. Sistem bu! Tabi ne kadar çalışır orasını bilemem. Ben daha 0.5 TL kazanmışım. Ancak en azından bu mantık bile güzel. Sitede gezindim, quup’a göre kullanıcı kitlesi biraz daha küçük ve genç. Ancak burası da oldukça aktif bir site haline şimdiden gelmiş. Bu siteye tek eleştirim ismi! Mergeen biraz garip geldi bana, çok daha başarılı bir isim bulunabilirdi bence.

Mergeen profilim: http://mergeen.com/altayblgn

Peplr 



Sosyal fil! Logosu sitenin en başarılı yönü bence… Peplr Twitter’ın birebir aynısı. Kullanımı aynı, çalışma mantığı, stili her şeyi aynı. Çok basit bir kullanımı var. Mevcut üye sayısının 6binin üzerinde olduğu söyleniyor ancak benim hiçbir bilgim yok sadece duyduğum bu. Bildiğiniz gibi twitter sürekli olarak özelliklerini ve tasarımını değiştirmeye başladı. Sponsor linkler, sponsor üyeler, hashtaglerde çıkan sponsor bağlantılar. Bizleri sponsorsuz bir twitter arayışını sokabilir düşüncesindeyim. Ek olarak benim Twitter’da en beğendiğim “basitlik” kavramı artık bu site için geçerli değil. Bu noktada Peplr bana aynı eski Twitter’ı hatırlattı. Sevdim, güzel bir yer. Ancak siteyi çok fazla inceleme fırsatım olmadı. Borsanasiloynanir1.com için bir hesap oluşturup birkaç paylaşım yaptım ancak; pek gelen giden de olmadı. Yinede denemenizi önereceğim, %100 Türk Yapımı bir Sosyal Medya sitesi.

Peplr Borsanasiloynanir1.com Profili: http://www.peplr.com/@borsanasiloynanir1

PopulerPeople 



Peplr için eski Twitter’ın aynısı benzetmem, PopulerPeople içinde yeni Twitter’ın aynısı olarak yapılabilir. Siteye denemek için bir kere girdim. Mail listemde 1 tane bile kullanıcısı yokmuş. Biraz kullanıcıları inceledim, paylaşımlara baktım ve çıktım. Site hakkında tüm tecrübelerim bundan ibaret ancak, beğenmedim desem yalan demiş olurum. Oldukça hızlı fotoğraf ve içerik paylaşımı yapabileceğimiz, etkileşimi yüksek bir sosyal ağ. Ancak bu sitenin ismi bir sosyal mecra için oldukça uzun ve karmaşık. Sırf bu bile sitenin tutmaması için önemli bir unsur bana göre.

Populerpeople profilim: http://www.populerpeople.com/altaybilgintr

Finder



Burasını da ilk girdiğimde Facebook’a çok benzettim. Sitenin yazılımında kullanılan dil nedir bilmiyorum ama içerdeki linkler oldukça farklı, daha önce web üzerinde hiç böyle kompleks bir link yapısı görmemiştim. Açıkçası ben içeride kimseyi bulamadım, beklide henüz çok yeni bir sitedir. Hakkında araştırmada yapma fırsatı bulamadım. Ancak bir şey dikkatimi çekti site tamamen İngilizce! Oldukça kötü bir deneyimdi benim için. Sizde bir göz atın belki beğenirsiniz. Sonuçta burası da Türk sermayesi ile yapılmış bir sosyal medya sitesi.

Finder Porfilim: http://finder.cf/profile&u=altaybilgin

 Benim web üzerinde bulduğum Türk Yapımı Sosyal Medya Siteleri bunlar. Sitelerin birçok eksiği olabilir, henüz test veya beta aşamasında olabilirler. Ancak hepsi güzel girişimler. Kesinlikle benim gibi sosyal medya bağımlılarının test etmesi gereken mecralar. Umarım bu tarz sitelerin sayısı ülkemizde her geçen gün artar. Ve birgün artık yabancı sosyal medya siteleri yerine kendi ülkemizin sitelerine gireriz. VK.com’un başarısı bu tarz girişim düşünenlere ve sitelere üye olmakta çekincesi olanlara örnek olmalıdır. Rusların VK’sı var ise; bizim de quup’umuz, mergeen’imiz, peplr’ımız var!